Αισθάνεστε λίγο χαμηλά στην ενέργεια, ώστε να φτάσετε μέχρι την κουζίνα και να γεμίσετε το φλιτζάνι καφέ ή τσάι. Φαίνεται ότι αυτή είναι η ρουτίνα του καθενός – γι’ αυτό η πόλη γέμισε μικρά café,  και αυτή η συνήθεια είναι τόσο ενσωματωμένη στην κουλτούρα μας και το ημερήσιο πρόγραμμα – έτσι πρέπει να έχει νόημα, έτσι; Λοιπόν, αυτή η κοινή τελετουργία μπορεί να εξαντλεί πραγματικά το σώμα σας και να σβήνει την ενέργειά σας αντί να την ενισχύει. Δες εδώ.

Σταμάτησα να πίνω καφέ και σόδα διατροφής και είδα μεγάλη διαφορά. Εγώ, όπως πολλοί άλλοι, έφτασα στην καφεΐνη για να με βοηθήσει να κάνω τις δουλειές μου για πολύ καιρό. Χρειαζόμουν αυτές τις λίγες ώρες ύπνου και ήταν πολύ απογοητευμένη μέχρι που συνειδητοποίησα ότι είχα καφεΐνη στο μεσημεριανό γεύμα.

Αυτό (εκτός από την αδρεναλίνη που χρειάζεται στον οργανισμό) είχε ως αποτέλεσμα το συμπαθητικό νευρικό σύστημα του σώματός μου να είναι υπερβολικό. Όταν ήθελα πραγματικά να ξεκουραστώ, δεν μπορούσα να κοιμηθώ. Ήταν τότε που συνειδητοποίησα ότι έπρεπε να κάνω μια αλλαγή. Αποφάσισα να κόψω την καφεΐνη. Ο λόγος μου για να το κάνω ήταν να μπορώ να κοιμηθώ καλύτερα τη νύχτα, αλλά ήμουν ευχάριστα έκπληκτη από ένα πρόσθετο όφελος. Μετά από μερικές εβδομάδες, η ενέργειά μου κατά τη διάρκεια της ημέρας ήταν πραγματικά καλύτερη.

Μα πώς είναι δυνατόν:

Η αλήθεια για την καφεΐνη και τα επίπεδα ενέργειας. Η καφεΐνη που βρίσκεται στον καφέ, το τσάι, τη σόδα, τη σοκολάτα και μερικά φάρμακα είναι άκρως διεγερτική, ενεργοποιώντας το συμπαθητικό νευρικό σύστημα. Αυτό σημαίνει ότι βραχυπρόθεσμα, η καφεΐνη μπορεί να αυξήσει την ενέργεια και την εστίαση αλλά επίσης (ανάλογα με την κατανάλωση δόσης και το άτομο) να αυξήσει τον καρδιακό ρυθμό, την αρτηριακή πίεση και την ευερεθιστότητα. Η αύξηση της λειτουργίας του συμπαθητικού συστήματος στο σώμα σας δεν είναι πάντα κακό. Μπορεί να σας βοηθήσει να ολοκληρώσετε μια δύσκολη αποστολή, να κάνετε την προπόνησή σας, να επικεντρωθείτε σε ένα δύσκολο πρόβλημα ή να ανταγωνιστείτε σε έναν αγώνα τένις.

Το πρόβλημα συμβαίνει όταν ενεργοποιούμε επανειλημμένα το συμπαθητικό νευρικό μας σύστημα και δεν δίνουμε στο σώμα μας επαρκή χρόνο για να ξεκουραστεί. Πολλοί από εμάς δεν ακούνε το σώμα μας όταν μας λέει ότι χρειάζεται ένα διάλειμμα και αντ ‘αυτού να ωθήσει προς τα εμπρός για να ολοκληρώσει το έργο.

 Όταν το κάνουμε αυτό, ασκούμε πίεση στο σώμα μας και στις ορμόνες μας. Ο άξονας HPA (υποθαλάμος υποφυσιακός άξονας επινεφριδίων) είναι το κύριο μέρος του σώματος μας που μας βοηθά να διαχειριστούμε το άγχος. Όταν ενεργοποιούμε το σύστημα άγχους στο σώμα μας χρονολογικά – και δεν δίνουμε στο σώμα μας χρόνο για να ξεκουραστεί – μπορούμε να πάρουμε την HPA του άξονα δυσλειτουργίας, κοινώς γνωστή ως επινεφριδιακή κόπωση.

Δεδομένου ότι η καφεΐνη είναι διεγερτική, μπορεί να βοηθήσει με την ενέργεια βραχυπρόθεσμα, αλλά με χρόνια υπερβολική χρήση, θα μπορούσε να καταστρέψει την ενέργειά σας. Γιατί ο καθένας έχει διαφορετική σχέση με την καφεΐνη.

Είναι επίσης σημαντικό να έχετε κατά νου ότι όλοι μεταβολίζουν την καφεΐνη με διαφορετικό τρόπο και έχουν όλα όσα έχουν να κάνουν με τα γονίδια που κληρονομούνται από τη μαμά και τον μπαμπά σας. Βλέπετε, υπάρχουν αργοί και γρήγοροι μεταβολιστές καφεΐνης, και ανάλογα με το ποιο επίπεδο είστε, το σώμα σας είτε θα είναι σε θέση να χειριστεί αρκετή καφεΐνη ταυτόχρονα είτε θα είναι πραγματικά ευαίσθητο σε αυτό.

Τι σημαίνει αυτό στην πραγματική ζωή;

Εξηγεί γιατί μερικοί άνθρωποι μπορούν να έχουν ένα φλιτζάνι καφέ μετά το δείπνο και πέφτουν γρήγορα κοιμούνται λίγα λεπτά αργότερα, ενώ άλλοι θα είναι ανήσυχοι και επάνω όλη τη νύχτα. Θυμηθείτε ότι επειδή η καφεΐνη είναι διεγερτικό, μπορείτε να αναπτύξετε ανοχή σε αυτήν και να έχετε συμπτώματα απόσυρσης (όπως πονοκέφαλο, κόπωση ή ευερεθιστότητα) όταν την εξουδετερώσετε ξαφνικά. Εξαιτίας αυτού, είναι σημαντικό να μειωθεί αργά.

Κουρασμένοι όλη την ώρα;

Εδώ και τώρα μπορείς να απεξαρτηθείτε από την καφεΐνη. Εάν αισθάνεστε χαμηλά στην ενέργεια, έχετε εξαντληθεί, βιώνετε στρες ή έχετε δυσκολία στον ύπνο, δώστε στον εαυτό σας μια αποτοξίνωση καφεΐνης.

Μπορείτε επίσης να αντικαταστήσετε χαμηλότερα τσάγια καφεΐνης (όπως το πράσινο τσάι) για τον μαύρο καφέ. Τελικά μπορείτε να αντικαταστήσετε τα χαμηλότερα τσάι με τεϊνη  με τσάι από βότανα.

Σας συνιστώ να ολοκληρώσετε την πλήρη διαδικασία και να αφαιρέσετε όλη την καφεΐνη. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να δείτε πώς η καφεΐνη σας επηρεάζει και τα ενεργειακά σας επίπεδα.

Δώστε στον εαυτό σας τουλάχιστον τρεις έως τέσσερις εβδομάδες μακριά από όλη την καφεΐνη για να πάρετε μια αληθινή αίσθηση του τι είναι η ζωή σας σαν χωρίς αυτό.

Μπορείτε τελικά να αποφασίσετε ότι ένα φλιτζάνι καφέ ανά ημέρα είναι καλό για σας, πράγμα που ισχύει για πολλούς ανθρώπους. Αλλά για πολλούς άλλους, η αποκοπή του καφέ εντελώς μπορεί να είναι ο μοναδικός τρόπος.

Όταν έβγαλα τη καφεΐνη από τη διατροφή μου, συνειδητοποίησα ότι στην πραγματικότητα αυξανόταν το άγχος στο σώμα μου και εξαντλούσα την ενέργειά μου, χωρίς να την υποστηρίζω. Μόλις την αφαίρεσα, ήμουν σε θέση να ακούσω τι χρειάζεται το σώμα μου και να ξεκουραστεί όταν το σώμα μου χρειάζεται να ξεκουραστεί.

Άρχισα να κοιμάμαι καλύτερα και ένιωσα λιγότερο ανήσυχη. Με την απομάκρυνση αυτού του διεγερτικού, ήμουν πλήρως σε θέση να ακούσω τι μου έλεγε το σώμα μου και την φροντίζω όπως τον χρειαζόμουν.

Μήπως ήρθε και η δική σου η σειρά;

Από την Κωνσταντίνα Δήμου